Een leeg vel papier en een klant met een mooi verhaal: een prachtige combi waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Zeker als er een tekst uitrolt die de lezer raakt. Daarvoor zijn volgens Bas Mouton, schrijver van het boek ‘Magie in al je communicatie’ drie ingrediënten nodig: ik, jou en iets. Bevlogen vertelt hij zijn verhaal tijdens de collegereeks Strategische Communicatie bij Nyenrode.
Wat heeft de ander eraan?
Ik werk veel voor organisaties in bouw en techniek. De ontwikkelingen in deze branches gaan snel. Dus genoeg te vertellen. Maar wat heeft de lezer eraan? Wat kan hij ermee? Wat levert het op? Als ik iemand interview voor een blog of een artikel staan deze vragen steevast centraal. Oeps, dan wordt het toch wat moeilijker. Want het is zoveel makkelijker om vanuit jezelf of je product te vertellen dan om te ontdekken wat de ander ermee kan. Relevant zijn voor de ander is essentieel om een verhaal te schrijven of te vertellen dat de ander in beweging zet.
Wat beweegt jou?
Als ghostwriter kruip ik ook vaak in de huid van de ander. De ‘handicap’ van werken in de techniek is dat teksten vooral volledig, juist en compleet moeten zijn. Terwijl een lezer vaker beslissingen neemt op emotie dan op ratio. Dus wat beweegt de verteller? Wat is zijn visie? Waar loopt hij warm voor? Zijn passie en bevlogenheid inspireren mij om de juiste toon te raken in een publicatie. Dan gaat een verhaal pas écht leven.
Soms zijn er van die dagen. Dan is er die flow met een goed verhaal, passend bij de lezer, geschreven met liefde en passie. Dan komt alles samen. Dan word ik geraakt door mijn eigen tekst. Dan weet ik dat alles klopt.
Meer over Bas Mouton